donderdag 21 maart 2013

Mens & Medemens - Casus : Taken te laat indienen


Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
  
In het begin van het schooljaar moet je duidelijke grenzen afbakenen en concrete afspraken maken met de leerlingen van je klas. Toch is het niet altijd makkelijk om in te grijpen wanneer kinderen bepaalde grenzen overschrijden. Sommige leerkrachten hebben er geen problemen mee om leerlingen met een nul af te straffen voor hun ongewenst gedrag. Ik vind dit echter een een vrij drastische beslissing die ik niet snel zal overwegen.

Eerst en vooral heb je bepaalde leerlingen die van thuis heel erg gestimuleerd en geholpen worden bij het uitvoeren van huistaken, dit kan zowel door ouders, andere familieleden of zelfs de babysit. Vanzelfsprekend zullen deze kinderen niet veel problemen hebben met het indienen van taken op het afgesproken tijdstip. Heel vaak zullen ze er ook nog een goed cijfer voor krijgen terwijl ze er zelf niet bijzonder veel energie in gestopt hebben. 

Wat doe je dan echter met kinderen die in een moeilijke opvoedingssituatie opgroeien? Die al van op jonge leeftijd zelf mee verantwoordelijk zijn voor het huishouden? Kinderen die in grote gezinnen opgroeien, een zieke mama of papa hebben of wees zijn?

Je moet er vooral ook rekening mee houden dat kinderen al een volledige dag op school voortdurend stil moeten zitten en zich gedurende lange tijd moeten concentreren. Kinderen willen vaak actief bezig zijn, spelen en ravotten, allemaal bezigheden waar ze op school vaak niet toe komen. Wanneer ze dan ook nog eens vele uren aan huistaken moeten spenderen, zijn ze 's avonds bekaf en kunnen ze sneller schoolmoe raken. Vooral in het lager onderwijs vind ik het echt niet noodzakelijk om de kinderen elke taken mee te geven.

Wanneer kinderen hun taak te laat afgeven, zou ik hiervoor misschien wel een punt aftrekken. Iedereen kan wel eens een taak thuis vergeten of zelfs vergeten te maken. In deze gevallen zou ik toch even een gesprek met de leerlingen aangaan. Waarom is je taak niet af? Vond je het te moeilijk? Had je geen tijd? Is er iets tussen gekomen? Uit de antwoorden op deze vragen, kun je al snel opmaken of leerlingen de taken niet begrijpen, of ze een problematische thuissituatie hebben of gewoon niet in de opdracht geïnteresseerd zijn. Deze factoren kunnen mogelijks wel mee een rol spelen in de latere beoordeling.

Ook zou ik niet elke taak in het lager onderwijs beoordelen, omdat je in feite nooit helemaal zeker bent of de kinderen de taak op zelfstandige wijze heeft uitgevoerd. Misschien zou ik wel voor een beloningssysteem voor de leerlingen die de taak uitvoerden opteren. 

Deadlines respecteren wordt echter een steeds belangrijkere kwaliteit. Ook in het latere beroepsleven is het immers vanzelfsprekend dat alle taken keurig en op tijd worden uitgevoerd. Wie op dit vlak faalt, kan immers ook hier sancties verwachten. Het is dus belangrijk om deze waarden al op jonge leeftijd mee te geven, maar tegelijk is het belangrijk hierin een evenwicht te vinden. Kinderen blijven kinderen en ze moeten die rol ook af en toe kunnen opnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten