woensdag 10 april 2013

Mens & medemens - Casus etnisch model

Als leerkracht zal je altijd vanuit je eigen grondhouding reageren. Wat is nu echter essentieel voor mij in deze situatie?
In feite is dit voor iedere leerkracht anders, want jij bent het die de eigen waarden en normen opstelt. Om de situatie op een zo goed mogelijke manier in te schatten, zou ik vanuit mijn eigen empathie vertrekken en waarschijnlijk net zo reageren.
Hoe komt het dat deze leerling of student te laat is? Hoe zou ik mezelf voelen in zijn plaats? Zou ik het leuk vinden om op te vallen door het niet in orde zijn voor een bepaalde taak? Zou ik het verantwoord vinden indien ik een nul kreeg voor een taak die ik wel gemaakt had, maar door omstandigheden laattijdig indiende. Anderzijds zou ik mezelf wellicht ook afvragen of ik het wel verantwoord zou vinden om niet (af)gestraft te worden bij het laattijdig indienen van een taak. Zou ik mij even kunnen verplaatsen in die andere personen om zijn reacties of gevoelens beter te begrijpen?
Via een grondige analyse zou ik nagaan hoe de situatie van die welbepaalde student/leerling is. Komt het vaker voor dat deze persoon niet in orde is? Schept hij/zij hier plezier in, is het een vorm van rebellie of ligt er een andere, meer onzichtbare oorzaak aan de basis? In deze gevallen kan het raadzaam zijn om even polshoogte te nemen bij collega's, medestudenten, vrienden of familie van de leerling. Indien mij dit niet wijzer maakt, kan ik er uiteindelijk ook voor kiezen om de student zelf even bij mij te roepen en via een gesprek onder vier ogen na te gaan wat nu in feite de échte oorzaak is voor dit verzuim.
Op de duur zal ik als leerkracht wellicht een voldoende expertise en ervaring opgebouwd hebben om leugens te doorprikken en een onderscheid te kunnen maken tussen diegenen die het oprecht menen en diegenen die met valse voorwendsels en uitvluchten aan komen.
Vervolgens zou ik via handelingsmogelijkheden naar nieuwe oplossing zoeken. Daarbij kan je bepaalde normen aangeven een die verduidelijken. Zo zal een leerling of student via een checklist onmiddellijk zien wat je als leerkracht belangrijk vindt bij het indienen van een taak. Je kan vooraf voldoende regels en afspraken opmaken, zodat er achteraf weinig tot geen reden tot discussie is. Je kunt stellen dat je bij het te laat indienen van een bepaalde taak standaard twee punten aftrekt, dit is vorm van motieven verhelderen.
Daarnaast kun je ook voor voldoende inspraak kiezen, leerlingen hebben zo medezeggenschap bij het opstellen van regels en afspraken. In feite heet dit het afsluiten van compromissen.

Uiteindelijk zal ik altijd mijn eigen intuïties uitspreken om effecten gericht in te schatten. De leerling ziet in dat er afspraken gemaakt worden en dat die nageleefd moeten worden. Indien je als leerkracht geen gevolg geeft aan het niet naleven van bepaalde afspreken, dreigen er misbruiken.

548438_413623712025690_514327799_n_large



Geen opmerkingen:

Een reactie posten